søndag 1. februar 2009

Sol, snø og et veelfungerende kjøkken!

I dag våkna jeg av melding fra Hanna:
"Hva skjer i dag?" . Her mente hun om vi skulle i fjellet eller ikke. Jeg rullet meg 40 grader rundt så jeg akkurat så ut av vinduet. Sol - greit, da drar vi i fjellet. Etter mye om og men og "når drar du", "da kjem jeg" og "men da venter jeg"-er, ble vi enige om å dra opp.
Iført tre ullstrømpebukser, ulltrøye, supertrøye, ullfrotté, ullgenser, fleece og anorakk, gikk jeg ut for å vente på Hanna.
Mens vi kjørte satt Hanna og Odd Magnus satt og så på gradene. Vi starta på -18 grader, men mens vi kjørte gikk det kjapt oppover. Fra et punkt raaste det. Da vi stoppa sto gradestokken på -5. Det var utrolig god temperatur og sola varma helt sjukt!
Vi tok heisen opp, og gikk et "stykke" oppover delen av et fjell (hjelp meg her, Hanna). Her var det så varmt at vi så det dirra over snøen, som det gjør over asfalten på vaarme dager om sommeren. Her fikk jeg og Hanna bare et superkick og ble helt sprudlende av sola og det fine været. Et par bilder senere satte vi på oss brettet og kjørte ned. Det var helt utrolig herlig!
Sånn drev vi på en stund, før klokka ble nærmere to og vi var sultne. Da dro vi ned igjen til Turistsentret. Da vi hadde kjørt noen få hundre meter ble det helt sinnsykt kaldt! Kulda bet seg (som Hanna sa,) fast i kinna. Om vi hadde blitt kjørende i de nedre bakkene, hadde vi nok dratt hjem etter tre turer, for jeg var bånntæla etter en tur. Forskjellen var også stor. -14 nede og -5 oppe med sol.
[...]

"Sånn går det når man spiser knekkebrød i en hel uke, man blir sprø!"
"Heh, ja.."
"Wasa du?"
Odd og jeg er akkurat hjemme fra ICA. Jeg lager mat, mens Odd er i det morosame hjørnet. Morsomhetene kan ikke vente.
"Jeg har fått flis.."
"skal du ha pinsett?"
Dette funker da ikke, så jeg foreslår å bruke nål. Odd henter nåla og kommer tilbake
"Hehe, nå eier jeg nåla i veggen"
"Hehe, morsom du"
"Jaa, men jeg gjør det, den står jo i veggen!"

Sånn fortsetter det helt til vi har noe anna å le av. Vannet i vannkokeren vil ikke koke. Ikke i den første, og heller ikke i den andre. Så vi flytter den ene, og plutselig funker det!
Maten jeg steker blir aldri ferdig, og jeg merker jeg blir litt irritert. Så jeg tar av stekepanna og kjenner på plata. Den er kald - og står på sterkeste varme. Så vi slår av denne, og plutselig begynner vannkoker nummer to å koke!
Jeg må inndrømme jeg faktisk er imponert over hybelen nå. Strømmen har ikke gått på TO UKER! Men på torsdag ble dørhåndtaket til ytterdøra ødelagt, så det detter av hver gang vi skal åpne eller lukke døra. Aah.. som jeg kommer til å savne dette stedet til neste år..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar