mandag 29. november 2010

Kollektiv totalforvirring!

Forrige uke var siste uke med kreative strategier for meg. De andre hadde gjort utrolig mye kult med modellen da jeg var borte. Bevegelsestegninger på 12 sekunder osv. Det jeg kom tilbake til, var oppgaven hvor vi skulle være nøye. Akkurat noe for meg. Vi kunne velge mellom tre type oppgaver, alle med kull og flytende tusj. Jeg endte med noe så spennende som å tegne et hestehode. Men, tro mot min natur som jeg er, ble jeg dritlei og begynte på mitt eget lille prosjekt på atelieet mitt. En diger kartong, 3x2 meter, som jeg begynte på med filtpenn. Jeg tegnet opp bevegelsen med blyant og fylte inn mellom med små streker.

På fredag var det Langfredag igjen, altså utstilling. Jeg stilte, overraskende nok ikke ut hestehodet mitt, men en stor abstrakt form som jeg laget da vi drev med krukker (se tidligere innlegg). Malt med tusj og svampet veldig svakt inni. Dette er samme størrelsen som jeg bruker til mitt prosjekt nåå.


I dag da vi kom på skolen fikk alle seg en støkk. Vi trodde vi hadde ca tre uker på oss på å forbrede juleutstillinga den 16., men nei. Tilsammen har vi fem skoledager på å endten gjøre noe nytt, forbedre noe gammelt eller ikke gjøre noen ting i det hele tatt. I tillegg skal vi ha portefolien "klar".
Jeg er utrolig glad for at jeg startet en uke før. Det er ganske stressende for de som skal lage innstallasjoner som skal ta et helt rom.
Det ble ganske enkelt kollektiv forvirring og kaos. Folk løp rundt for å finne plass, rydde plass, finne materialer og for å skrive ut bilder til portefolio. Jeg var en av de som løp på datarommet. Uheldigvis fant de to beste skriverne ut at de ikke skulle funke i dag, så rommet kokte av het frustrasjon.

Grunnen til at vi bare har fem dager er ganske enkel. Onsdag er det som vanlig presentasjon av en kunstner, torsdag skal vi ha "Bryllupsfesten" (forklarer mer om den senere) og den 8. skal vi begynne "KAST OG VASK"-perioden. Skola har på en merkelig måte alltid en tendens til å gro sammen, og siden utstillingen går over hele skola, må vi vaske. Og kaste. Og male gulv og vegger. De tre siste dagene før utstillinga skal vi henge opp. Når nesten nitti egoistiske mennesker skal "ha min kunst HER!", tar det litt tid.

Jeg kan forresten med glede opplyse om at den 11.-13.mars skal Stine og jeg ha utstilling. Tema Tvekjønnethet. Vernissage den 11. Komkom!


















Det jeg jobber på til juleutstillingen. Dette er to bilder i prosessen på det ene bildet. Jeg streker i firkanter, og blir tullete i hodet av å gjøre det i mange timer.
Som man kan se, går det ikke så fort.

Jo! Bryllupsfesten! Dette er noe vår kjære rektor Thorleif har stelt i stand. Innimellom planlegger og arrangerer han nemlig temafester på skola, hvor han betaler alt av mat og drikke. Denne festen er da et bryllup. Det er to familier, en fra Nord-Norge og en fra Vestkanten i Oslo. Brudeparets familie skal her møtes for første gang, fiskerfamilien Olsen og Oslofamilien Mowinckel. Alle som vil være med, trekker en rolle på onsdag. Da får vi vite alder, navn, kjønn ol. Eks: Onkel Tor Olsen, 34, shzisofren onkel fra Tana, postmann, pedofil og bifil. Personen som trekker Tor skal spille han hele kvelden. Rektoren vår har planlagt helt ville personer, så dette blir spennende. Tenker jeg tar bilde av familiekartet som henger på kjøkkenet.
I tillegg har han kopiert en gammel "Skikk og bruk-bok" fra 40-/50-tallet hvor vi lærer oss å holde en god samtale.

Dagens sitat er fra Siv Ingrid:
"I socialize for food!"
Kort forklart. Vi satt på kjøkkenet, Camille, SivI og jeg. Alle var døde etter å ha jobba, og vi snakket om mat. Jeg sa til Camille at hun kunne få sjokoladekjeks av meg, og Siv utbryter: Hvorfor har ikke jeg hørt noe om kjeks? "Du kom aldri å besøkte meg, jeg sa du skulle komme," sa jeg, og fikk tilbake "Men da visste jeg jo ikke noe om at du hadde så mye godt!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar