torsdag 6. september 2012

Gøy for unga.

Året er 1995, og batikk er skikkelig kult. Du og en kompis bestemmer dere for å lage egne batikkt-skjorter, noe som strengt tatt ikke er så vanskelig. For å få litt ekstra effekt på t-skjortene tar dere LSD og kjører på...

Med dette bildet på netthinnen skal jeg fortelle om det BA1 har gjort i dag.
Nemlig silkemaling. Ikke for å hetse middelaldrende damer som bruker flagrende, plantefargede klær og maler blomster på glass, men... det er en sånn aktivitet de driver med.

Vi fikk litt fargelære innen blanding (fargene er i bøtter og ligger på 5% styrke, og blandes deretter ut med vann for ønskelig styrke og andre farger for riktig nyanse), og deretter kjørte vi på på fem-seks meter silke.
Jeg fikk også opplæring innen fargeblanding, men som de som kjenner meg vet, er jeg ikke så glad i oppmåling og "sånt som gjør ting finere". Jeg tok derfor litt farge her og der.
Det må vel sies at mitt resultat ble noe påvirket av mine tre farger som kanskje ikke var den helt store suksessen i seg selv. For når man tar limegrønn, signalgul og rosa og maler på silke, ja, da blir det skikkelig psykedelisk batikk.

Så der sto min gruppe på åtte stykk, og dryppet, kostet og malte fine farger på silke. Vi så ut som en barnehageavdeling der vi sto med hansker og gulvlange (i alle fall for meg) gummiforklær.
Nå skal det også sies at det jeg malte, var verre enn de andre sitt. Professoren vår gikk rundt oss, og snakket med alle og sa ting som "Denne var spennende, hvilke farger er blandet?" og "se her ja, den var interessant!" Mm, alle, bortsett fra Ditte og meg som malte noe som så ut som russespy.

Etter at vi hadde prøvd oss fram en time, skulle vi lage et banner. Og dette skulle henges opp i kantina så alle kunne få se. Så klart. Så nå kan MA få se hva vi i første klasse holder på med. Det ser helt ut som det vi gjorde i barnehagen: farger og mønster i et salig blanding. Silkemaling er nemlig litt som en brøddeig: den siger utover. Da vi kom tilbake etter lunsj, var det ikke så mye igjen av det vi trodde vi hadde malt. Det vi så på var rare farger, merkelige og oppsvulmede former. Jeg tenkte først på å gi bort herligheten til mine foreldre i julegave, siden de har malt veggene og ikke hengt opp noe. Litt farge hadde jo gjort seg. Men så fant jeg jammen ut at jeg heller ville ha den selv.

Siden jeg ikke har telefon som kan ta bilder, legger jeg ut noen bilder for å vise litt. Legger også med to filmer som både kan være inspirerende og lærerike.







Flotte farger!
Min personlige favoritt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar