tirsdag 26. oktober 2010

Drømmende utsprutning, sprutende maling og lattersprut

(Får bare unnskylde den helt grusomme sideoppsetninga, bloggen er helt teit!)
Nå er det utrolig lenge siden jeg har skrevet noe her, og det er tid for en kjappkjapp oppdatering.
Jeg har nå vært på skolen en stund, og det er ufattelig bra. Jeg tror ikke det kan beskives - den må faktisk oppleves. Det er sosialt, morsomt, interessant, spennende og rart. "Skoletiden" er fra 10 - 15, men de fleste kommer når det passer dem, og sitter igjen sent. Da lager vi mat, ser film, drikker vin/øl og jobber.
Alle har sin egen arbeidsplass , men noen bedre enn andre. Jeg har en litt mobil plass...






Godt eksempel på en god arbeidsplass. Emil, Ailin og Camille sin (min til neste år!)





All undervisning på skola er delt opp i treukersbolker som starter med Blåmandag og ender Langfredag tre uker etter. I tre treukersperioder nå har jeg som førsteåring tre "obligatoriske" kurs: abstrakt maling, kreativ tenkning og skulptur. For tiden er jeg i andre uke på abstrakt maling, og det er veldig bra siden jeg er veldig figurativ. Læreren vår er en veldig slank fyr som lever på røyk og kaffe (faktisk spurte jeg han i dag om han spiste, og da sa han: "Spiser? Nei.. egentlig ikke").
Han er veldig filosoferende, og det er veldig mange interessante diskusjoner og tolkninger på bilder. Jeg kjenner at det åpner øynene mine på en helt ny måte, og jeg er veldig klar for mer abstrakt kunst fremover. Jeg har alltid likt å se på det, men det å føle det på innsiden av håndflatene er noe litt annet.

På kurset mitt nå får vi oppgaver på fem til femten minutter som gjelder maling. Det kan gå på komposisjon, farge, intensitet, følelse, tetthet eller tanke. I dag hadde vi blant annet: "Mal tett og klart", og dette utforsket vi. Hva er tett og hva er klart? Hvor går definisjonen? Det kommer også spørsmål som hvor man setter grensen på et abstrakt maleri. Hvor setter du stopp og start? Hvor er elementene? Andre oppgaver har vært "mal ditt univers og ditt testamente til etterkommere" eller "Mal 'det' du vil ha sex med" (ikke så lett, siden alt er abstrakt). Det er mange oppgaver, siden hver varer fra fem til femten min. Bilder fra disse abstrakte maleøktene kommer senere.

Hver Langfredag har vi utstilling. Da har alle kursene, ink. BIF (Begrenset Individuell Frihet) visning, og vi deles i grupper og går rundt og kritiserer hverandre.
Etter jul kan førsteåret også ha BIF, eller være med på tilfeldige kurs som kommer. Da er det kunstnere utenfra som har kursene. Nå er det en animatør som er på skola og har animasjon med en gruppe.

På søndag den 31. skal vi arrangere en diiger Dia de Los Muertos Fiesta (i stedet for Halloween, men med kostyme), og dette er jeg med å arrangerer. Vi har hengt opp masse kule plakater og fikser band og DJs. Det er masse å ordne, men det blir knall! Heldig for meg er ei god venninne utdannet Make Up-artist, så hun skal gjøre sminken min på søndag.

Plakaten til festen. Alle som er over 18 er veldig velkomne. Ha på kostyme, og inngangen er gratis!



Skola består av mye mer enn man skulle tro. Kjøkken, Storesal, Lillesal, Bjørnsal, G9 (som også er en sal) og masse smårom som folk jobber på. Det er også et digert datarom og verksted. Utover det har vi galleriet, salen over galleriet, fusinga - som er der søndagsmarkedet på Blå er - kjøkkenet der nede og tilslutt Ingensteds hvor festen skal være.













Ina som jobber på Storesal en ettermiddag, og Eirik på kjøkkenet forrige mandag - en klassisk Blåmandag

For tiden jobber jeg ikke med så mye utenom den abstrakt malingen. Jeg vil holde fokus på den for å få mest mulig ut av den. Utrolig hvor mye krefter det tar.
Ellers har jeg brukt kroppen min litt. Malte meg og så trykket det på papir. Og her kommer faktisk også mitt beste eksempel på hvor bra skola mi er, inn.
En kveld hadde jeg malt hele brystet mitt, og lå og klemte puppene mine på gråpapir i Lillesal. Folk gik forbi, så på meg og sa: Hei, Mone!
Altså ingen reaksjon. Dagen etter farger jeg papir i kaffe på ovnen på kjøkkenet. Da kommer reaksjonene. "Hva gjøør du?" x 3000. Folk bryr seg lite om nakenhet og kropp og det er godt.
Ellers har jeg støpt en del kroppsdeler i gips, det skal jeg få tatt bilde av.

**

Dette har vært en utrolig morsom dag. I ene malepausen sto vi ute på trappa og snakket om drømmer. Da fortalte Eirik at han en gang hadde drømt at han var på en do. Inn på denne doen kom ei dame, og hun tok Eirik på brystet, ca midt mellom "puppene". "Ånei, ikke ta der, det er triggerpunktet mitt!" hadde Eirik skreket i drømmen, før det hadde gått for ham - på ordentlig. Han våknet med klissete boxer. Dette lo vi selvfølelig godt av ned i teene våre, og brukte det mot han resten av dagen.

Senere stakk Eirik, Camille og jeg på gåtur ut i solen (som ikke lenger var der kl 15.00). Etter en lang stund fant vi ut at vi skulle i Vigelandsparken, så vi karva oss dit. Der satte vi oss og kikket på turistene før vi gikk hjemover.
Det var utrolig koselig å kikke utover trærne som var knalloransje og -gule, mens vi kjente den kalde luften i fjeset. På veien hjem kjøpte vi et stort gresskar, og siden Camille er fransk og kan sånt, lagde vi suppe.

Da vi satt samlet på kjøkkenet "alle sammen" (Siv Ingrid, Camille, Ailin, Eirik og jeg) og spiste gresskarsuppe, ble så klart Eirik sin drøm dratt opp igjen og igjen på forskjellige måter. Dette til stor kos for fire av de tilstedeværende. Etter 20 minutter med høy brøling var vi mette, og Eirik sin stolthet hadde på ny fått en stor knekk.

På fredag skal tre gutter på skola mi ha utstilling på Galleri Brenneriet, altså skolens galleri. De har kalt den "EAT SHIT & DIE" og etter utstillinga (som varer fra 17 til sent på fredag og 12 -18 lørdag og søndag, hinthint) blir det fest med billig øl på Ingensteds (mer hint?).
Søndag skal jeg ha utstilling i et hus på Nedre Bekkelaget. Ei venninne av meg var med å okkupere det på torsdag, og det skal jobbes med å få det til et kultursted, galleri og musikk. Søndag skal jeg også fikse lokalet til kvelden.
Dette er ikke bare-baree, la meg forklareee.
På lørdagen leies lokale ut til noen andre, så søndag morgen må vi komme tidlig, håpe på at de som leide rydder tidlig, og pynte mens søndagsmarkedet pågår. I tillegg skal vi vorse OG faktisk kle oss ut. Pusj!
Så for alle de som er i Oslo fra kl 21-ish søndag til mandag rundt kl 06 er det fest, med bar, musikk og band!


Andre nyheter som kan interessere er at...
... jeg har fått et utrolig flokete hår som kan minne om minidreads (kan ha noe med at hårbørsten ikke brukes..?)
... Fisken min døde akutt (søren, min mor hadde rett)
... jeg tegnet så totalt feil på croquien i dag at jeg kompanserte med å gjøre modellen om til en trønder (vi har laget egen croquiegruppe, ei på skola mi og kjæresten hennes står modell, og vi tegner en time før skola tre ganger i uken).
... jeg stikker til Barcelona for å besøke min søster den 15.november.
... jeg skal legge meg nå kl 21:45 og sove til jeg våkner!

"Dagens" sitat kommer fra ene læreren på skola.

"... det er noe med det å ha et egg i kjeften. Har dere prøvd det noen gang..?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar